Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Switch to english language
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]
SoSe 2025

Ro0OM - it means room (6 ECTS) - Einzelansicht

  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Fachmodul SWS 4
Veranstaltungsnummer Max. Teilnehmer/-innen 10
Semester SoSe 2025 Zugeordnetes Modul
Erwartete Teilnehmer/-innen 6
Rhythmus einmalig
Hyperlink  
Sprache englisch
Belegungsfrist Bauhaus.Module    01.04.2025 - 06.04.2025   
Termine Gruppe: [unbenannt]
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Mi. 10:00 bis 15:30 gerade Wo 16.04.2025 bis 28.05.2025  Marienstraße 14 - Seminarraum 219     14.05.2025: 
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Saeger, Carsten , Diplom für Bildende Künste verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Leistungspunkte
Leer Alle Studiengänge - 6
Zuordnung zu Einrichtungen
Kunst im Öffentlichen Raum und neue künstlerische Strategien
Freie Kunst
Universitätsentwicklung
Inhalt
Beschreibung

If a room means the interior of an instrument that orchestrates our everyday life, this instrument is gathered, rearranged and appropriated to adapt with the essence of our belongings. What constitutes a sense of home—is it a carpet you brought, a long-distance call, or a sip of tea? The course will adopt a participatory format to explore how individuals integrate their cultural identities into the context of their current homes, emphasize on the transformative power of ordinary objects, rituals, and habits that shape a sense of belonging.

Interdisciplinarity // Class discussions will explore the circulation of found objects, things discarded by others but given new meaning in different spaces. We will examine secondhand culture, focusing on how objects are passed through communities, carrying stories of relocation and adaptation. Ultimately, it will focus on how adaptation and integration processes contribute to defining what makes a place feel like home.

Learning Objectives // By the end of this course, students will develop the ability to analyze how cultural identity shapes domestic spaces, applying theories of material culture, migration, and sustainability to read the transformation from temporary accommodations into a place that feels like home. Through individual or collaborative projects, students will document and curate personal belongings, exploring the circulation and accumulation of objects in their rooms. They will critically examine how objects reflect personal and collective identities, how migration and mobility influence perceptions of home.

Didactical Concept // This course employs a participatory and experiential learning approach, combining theoretical exploration with hands-on activities. Students will engage in interactive discussions to examine concepts of cultural identity, material culture, and adaptation. Studio-based workshops will provide opportunities for creative spatial interventions using found and secondhand objects. Collaborative projects will encourage students to share relocation experiences. Additionally, guest lectures and field visits will offer insights into secondhand culture, migration, and shared living practices. The course will culminate in multimedia presentations and reflective essays, allowing students to articulate their findings through written, visual, and interactive formats.

Bemerkung

Die Lehrveranstaltung wird als »Studentisches Bauhaus.Modul« durchgeführt von Krittaporn Mahaweerarat (stud. Ma KG) und Tsz Ching Emily Cheung (stud. Ma KG). Das Mentoring übernimmt Carsten Saeger (KG).

Voraussetzungen

If you are interested, please send us a motivational letter about what draws you to this course and what is your expectation.

Leistungsnachweis

At the end of the course, students may opt to organize and conduct workshops, performance or public intervention collectively related to the course topics which provide a platform to share their knowledge and foster community engagement.

Zielgruppe

Die Veranstaltung wird als »Studentisches Bauhaus.Modul« durchgeführt und steht allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 2 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

BISON-Portal Startseite   Zurück Kontakt/Impressum Datenschutz