Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Switch to english language
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]
SoSe 2025

Connected Thinking – Grow A Personal Knowledge Base - Einzelansicht

  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar SWS 2
Veranstaltungsnummer Max. Teilnehmer/-innen 20
Semester SoSe 2025 Zugeordnetes Modul
Erwartete Teilnehmer/-innen 15
Rhythmus einmalig
Hyperlink  
Sprache englisch
Belegungsfrist Bauhaus.Module    01.04.2025 - 06.04.2025   
Termine Gruppe: [unbenannt]
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Do. 11:00 bis 12:30 wöch. 10.04.2025 bis 10.07.2025         
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Lorenz, Ludwig David begleitend
Jakesch, Maurice, Prof., Doctor of Philosophy verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Leistungspunkte
Leer Alle Studiengänge - 3
Zuordnung zu Einrichtungen
Universitätsentwicklung
Computational Social Science
Inhalt
Beschreibung

Is it possible to build a second brain? Tools such as Obsidian and Notion promise exactly that - and they've sparked a wave of self-optimization content online. This seminar takes a different approach which is not about time but about ideas.

Imagine your study notes as living pages in your own personal wikipedia, where each note links to others, revealing hidden connections between ideas. Rather than promising the ultimate efficiency hack, in "Connected Thinking" you will experimentally build your own long-lasting knowledge base to uncover associations within your knowledge that you already forgot existed.

Interdisciplinarity // Every student has their own approach to studying and each discipline shapes what and how students learn with their notes. The seminar accounts for this and actively connects students from different disciplines with their approaches.

Centered around the individual task of building a personal knowledge database, students are enabled to apply the class content to their individual learning situation supported through peer feedback.

Learning Objectives // At the end of the seminar, participants should be able to

  • develop a personal knowledge base and reflect on its limitations and benefits for their own learning process
  • explain the learning theory of connectivism and how it impacts learning in the digital age
  • reflect on the social influence of personal knowledge systems such as the phenomenon of digital gardening
  • apply tools from graph theory and computational linguistics to analyze knowledge bases

Didactic Setting // Students actively prepare micro teachings for selected topics for the seminar. Iterative rounds of peer feedback guides students to develop their knowledge bases together. To accommodate for different skill levels, some basic technical foundations are taught in a flipped classroom setting.

Bemerkung

Die Lehrveranstaltung wird als »Studentisches Bauhaus.Modul« durchgeführt von Ludwig Lorenz (stud. Ma M). Das Mentoring übernimmt Jun.-Prof. Dr. Maurice Jakesch (M).

Voraussetzungen

Good knowledge of the English language. No additional requirements. Recommended for students from the third semester onwards.

Zielgruppe

Die Veranstaltung wird als »Studentisches Bauhaus.Modul« durchgeführt und steht allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierende der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 2 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:

BISON-Portal Startseite   Zurück Kontakt/Impressum Datenschutz