Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Switch to english language
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]
SoSe 2025

Sound and Epistemology - Einzelansicht

  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Wissenschaftsmodul SWS 4
Veranstaltungsnummer Max. Teilnehmer/-innen 20
Semester SoSe 2025 Zugeordnetes Modul
Erwartete Teilnehmer/-innen
Rhythmus
Hyperlink  
Weitere Links http://Experimentellesradio.de
Sprache englisch
Belegungsfrist Fak. Kunst und Gestaltung    03.04.2025 - 06.04.2025   
Termine Gruppe: [unbenannt]
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Mo. 13:30 bis 16:45 wöch. von 14.04.2025  Steubenstraße 8, Haus A - Projektraum 601      
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Pietruszewski, Marcin , Doctor of Philosophy Master of Science
Krysalis, Eleftherios
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Leistungspunkte
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV29 - 6
LA Gymnas./1.Staatspruef. Lehramt an Gymnasien 1. Fach Kunsterziehung, PV29 - 6
LA Gymnas./1.Staatspruef. Lehramt an Gymnasien Doppelfach Kunst, PV29 - 6
B. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (B.F.A.), PV19 - 6
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV19, 4-Semester - 6
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV2021, 4-Semester - 6
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV2021, 2-Semester - 6
LA Gymnas./1.Staatspruef. Lehramt an Gymnasien Kunst im Zweifachstudium, PV2022 - 6
LA Gymnas./1.Staatspruef. Lehramt an Gymnasien Kunst im Doppelfachstudium, PV2022 - 6
B. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (B.F.A.), PV29 - 6
Zuordnung zu Einrichtungen
Experimentelles Radio
Mediengestaltung/Medienkunst
Akustische Ökologien und Sound Studies
Inhalt
Beschreibung

The course Sound and Epistemology explores the relationship between sound and knowledge by treating listening as an epistemological tool and understanding sound as a carrier, generator, and disruptor of knowledge. Through readings, discussions, and practice-based methods such as soundscape analysis, soundwalks, audification, and sonification, students examine the role of sound in scientific, artistic, and sociopolitical contexts.

Key Topics:
• Listening as an epistemological device (situated, embodied, forensic, and political listening practices).
• Soundscape analysis and soundwalks as countermapping (critical engagement with spatial narratives through listening and recording).
• Sonification and audification (transforming data into sound and critically examining its epistemological significance).

Students create short essays and sonic works (e.g., recordings, sound maps, sonifications) to explore how sound produces and challenges knowledge. Selected essays and sonic works may be further developed, compiled into a publication, and presented as part of the Summaery.

The course will be in a dialogue with the Fachmodule “Composing Senses” where some of the theoretical discussion will be transformed into practical sound experiments.

Literatur

Goodman, Steve. Sonic Warfare: Sound, Affect, and the Ecology of Fear. Cambridge, MA: The MIT Press, 2010.

Hermann, Thomas, Andy Hunt, and John G. Neuhoff, eds. The Sonification Handbook. Berlin: Logos, 2011.

Ikoniadou, Eleni. "A sonic theory unsuitable for human consumption." Parallax 23, no. 3 (2017): 252-265.

Ingold, Tim. “Against Soundscape.” In Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice, edited by Angus Carlyle, 10–13. Paris: Double Entendre, 2007.

LaBelle, Brandon. Sonic Agency: Sound and Emergent Forms of Resistance. London: Goldsmiths Press, 2018.

Lefebvre, Henri. Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life. Translated by Stuart Elden and Gerald Moore. London: Continuum, 2004.

Nancy, Jean-Luc. Listening. Translated by Charlotte Mandell. New York: Fordham University Press, 2007.

Ouzounian, Gascia. "'Counterlistening'." English Studies in Canada 46, no. 2-4 (2023).

Robinson, Dylan. Hungry Listening: Resonant Theory for Indigenous Sound Studies. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2020.

Truax, Barry. Acoustic Communication. 2nd ed. Westport, CT: Ablex Publishing, 2001.

Voegelin, Salomé. Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art. New York: Continuum, 2010.

———. The Political Possibility of Sound: Fragments of Listening. New York: Bloomsbury Academic, 2018.

Wallraf, David. Grenzen des Hörens: Lärm, Stille und die akustische Ordnung. Leipzig: Spector Books, 2021.

Westerkamp, Hildegard. “The Disruptive Nature of Listening: Today, Yesterday, Tomorrow.” In Sound, Media, Ecology, edited by Milena Droumeva and Randolph Jordan, 45–62. Southampton: Palgrave Studies in Audio-Visual Culture, 2023.

Voraussetzungen

Informal mail with motivation to participate in the course + brief description of previous knowledge by 06.04.25 to:
marcin.pietruszewski@uni-weimar.de and eleftherios.krysalis@uni-weimar.de

 

Leistungsnachweis

Participation and short essays with complementary sonic output

Zielgruppe

The modul is open to all other study programmes, please refer to the appropriate programme regulations.


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 4 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:
Wissenschaftsmodule  - - - 1
Wissenschaftsmodule  - - - 2
Wissenschaftsmodule  - - - 3

BISON-Portal Startseite   Zurück Kontakt/Impressum Datenschutz