Beschreibung |
Ziel des Seminars ist es, die Frage nach dem »Wie?« in Bezug auf Methoden und Methodologien der künstlerischen Forschung zu erörten. Zum einen werden wir uns ansehen, wie wissenschaftliche Methoden in künstlerischen und gestalterischen Forschungsvorhaben eingesetzt werden können, und zum anderen, wie praktische Erkenntnisse systematisch in die Entwicklung neuer Theorien und wissenschaftlichen Diskurse integriert werden können. Der amerikanische Pädagoge und Kunsttheoretiker James Haywood Rolling Jr. schrieb: »Kunstbasierte Forschung - mit ihrer Fähigkeit, die unterschiedlichsten Muster des Erfahrungswissens, in das wir alle eingetaucht sind, wahrzunehmen, zu entschlüsseln und neu zu interpretieren - kann als Kopffüßer der Forschungsmethodologien betrachtet werden. Wie der Kopffüßer verfügt auch die kunstbasierte Forschung über eine flexible Architektur, um die Welt, in der wir leben, zu repräsentieren, die auf dem lokalen Standort der Untersuchung beruht« (Rolling, 2014, S. 40). Um das flexible Potenzial der künstlerischen Forschung zu verstehen, werden wir einige Forschungsmethoden der Teilnehmer*innen analysieren: e.g. von der Autoethnografie über die teilnehmende Beobachtung, Fallstudien, quasi-experimentelle Ansätze, phänomenologische und hermeneutische Ansätze, usw. Wir werden uns die Methodologien und Denkschulen hinter diesen Methoden ansehen und diskutieren, wie Künstler*innen und Designer*innen die »Farbe und Textur« ihrer Forschungsansätze verändern, um die Welt, in der sie leben, neu zu interpretieren.
Das Graduierten-Seminar ist in 2 Blöcken konzipiert. Während der Präsenz Zeit der beiden PhD-Wochen in April und Juni werden Professor*innen aus verschiedenen Disziplinen eingeladen, um kurze Impulsvorträge über ihre methodischen Ansätze in Forschung und Lehre zu halten, gefolgt von vertiefenden Workshops. In einem Online Plenum können Teilnehmer*innen ihre eigenen methodischen Ansätze vorstellen und diskutieren. Ziel des Seminars ist die Doktorand*innen auf die PhD Vorprüfung vorzubereiten sowie die Erstellung eines Methodenkapitels für die eigene Dissertation oder Forschungsarbeit zu schaffen.
Zu Gast dieses Semester sind Prof. Dr. Laura Forlano (Design Research, Northeastern University), Prof. Dr. Yvon Bonenfant (Performance and Theatre Research, University College Cork), und Prof. Dr. Falk Hübner (Artistic Research and Composition) Fontys School Of Fine And Performing Arts Tilburg) eingeladen.
Please note: The workshops with Laura Forlano and Yvon Bonenfant will be held in English.
Workshop 1 with Laura Forlano
A Manifesto for Making Critical, Crip & Cyborg Futures
This seminar/workshop will combine a presentation on Forlano’s current in progress book project, an overview of the recently published Cyborg book, and a hands-on autoethnographic writing exercise in order to manifest new futures for ourselves and for the many human, non-human and more than human worlds we inhabit. As a disabled social scientist and design researcher, I approach my work both critically – from the perspective of science and technology studies, disability studies and related fields as well as generatively – from the perspective of practice-based research in the fields of art and design. Rather than mere users of technology, disabled people’s identities and subjectivities are shaped with every software update and change in the interfaces that they use to manage intimate processes in their bodies. The presentation will include experiments with creative non-fiction and autoethnographic writing styles, a ”data performance”, and examples of art and design by disabled scholars and makers in order to interrogate the politics of the future from a disabled perspective.
Workshop 2 with Yvon Bonenfant
Vocalic methodologies 24.4., 9:00-13:00
For this seminar, Yvon Bonenfant will take you inside vocalic methodologies within the wider artistic research framework. With reference to his two most recent projects: Toward the Opposite of Queer Trauma and Loop Love, passing through the work Resonant Tails, he will introduce the notion of non-normative vocalisation in art; participant engagement in non-normative voicing; non-normative voicing and aesthetic sophistication; and how we might understand what is interesting, useful, and culturally impactful about working with and inside the non-normative voice, while distilling research meanings from making work from and with ‘other voicing’.
Workshop 3 with Falk Hübner
"A good morning on methods"
This morning will be a lecture and work session on methods and research design in artistic research. How do we as artist-researchers, actually design our research, while taking aspects such as ephemerality, collective processes and emergence into account?
Falk Hübner will share and discuss his Common Ground model for research design. This model is developed on the basis of practice as researcher, educator and supervisor at various arts universities in The Netherlands and Belgium. Departing from Borgdorff's notion of "methodological pluralism" (2017), the model contains various layers, which interact in a flexible, fluid and ephemeral structure of a network, while being permeated by the additional force and influence of emergence and unexpectedness. After sharing and elaborating on this model, including a number of case studies from the field of artistic research, the participants will work with Falk on their own projects and explore in which way his work on methods can support their (thinking regarding their) methods and research designs. |