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WiSe 2024/25

I Puke. Now There’s Something Else on the Table – Subversive Performative Practices (3 ECTS) - Einzelansicht

  • Funktionen:
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Grunddaten
Veranstaltungsart Werk-/Fachmodul SWS 2
Veranstaltungsnummer 924110013 Max. Teilnehmer/-innen 15
Semester SoSe 2024 Zugeordnetes Modul
Erwartete Teilnehmer/-innen
Rhythmus
Hyperlink  
Sprache deutsch oder englisch (gemeinsame Festlegung)
Termine Gruppe: [unbenannt]
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Mi. 13:30 bis 16:45 wöch. von 17.04.2024         
Einzeltermine anzeigen
Fr. 10:00 bis 18:00 Einzel am 03.05.2024        
Einzeltermine ausblenden
Mi. 13:30 bis 16:45 Einzel am 22.05.2024        
Einzeltermine:
  • 22.05.2024
Einzeltermine anzeigen
Mi. 13:30 bis 16:45 Einzel am 29.05.2024        
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Müller, Martin begleitend
Hesselmeier, Martin, Prof., Dipl. in audiovisuellen Medien verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Leistungspunkte
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV29 - 3
B. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (B.F.A.), PV19 - 3
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV19, 4-Semester - 3
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV19, 2-Semester - 3
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV2021, 4-Semester - 3
Leer Alle Studiengänge - 3
M. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (M.F.A.), PV2021, 2-Semester - 3
B. F. A. Medienkunst/Mediengestaltung (B.F.A.), PV29 - 3
Zuordnung zu Einrichtungen
Interface Design
Mediengestaltung/Medienkunst
Fakultät Kunst und Gestaltung
Universitätsentwicklung
Inhalt
Beschreibung

This is an invitation to explore the subversive potential of performance art. Our starting point will be Pipilotti Rist’s provocative statement "Ich kotze. Jetzt ist was andres auf dem Tisch" (Eng.: I puke. Now there’s something else on the table). Based on this motto, we will collectively explore strategies to refuse to digest, toss up the status quo, shake the habitual, and put something new on the table.

From its early emergence, performance art has served tactics to confront societal norms, challenge established power structures, and point the finger at deep-seated issues. Drawing inspiration from the rebellious spirit of performance art pioneers, we want to explore the radicality of placing our own bodies in space and time and investigate their sociopolitical implications. Performance will be our medium to point the finger, stick it down the metaphorical throat and create a disruptive and deconstructive reflux. The disgorged we will reassemble into new potentials.

Throughout the semester, we will inspect the core elements of performance and explore methodologies that emphasize the significance of embodiment. It will be important to have a look at the dynamics between performers and their audience, as well as the concept of shared space.

Everyone is welcome to share their own performative practices and exercises to catalyse, subvert and interrupt the flow. Together we will look for unconventional artistic strategies that mainly use the body as their medium.

We will engage in practical exercises, discussions and collaborative actions, creating the most open and inclusive environment possible for the exploration of performance art as a powerful tool for artistic and social subversion. Along the way it can be worthwile to bring in and discuss basic and more in-depth readings. But the main goal is to make it practical.

Part of the programme will be a full day workshop with artist Shalva Nikvashvili on Friday, 03.05.2024.

Literatur

Basic readings Performance:
Judith Butler: Excitable Speech. A Politics of the Performative. Routledge, 1997

Judith Butler: Bodies that Matter. On the Discur-sive Limits of „Sex.” Routledge, 1993

John L. Austin: How to do Things with Words. Harvard UP, 2020

Richard Schechner: Performance Studies. An Int-roduction. Taylor & Francis Group, 2013

Voraussetzungen

A general interest in performative practices in the art field as well as an interest to radically put things into question. Openness to work with your own body and to find collaborative ways to narra-tion. Openness to share own experience and lis-ten to others'.

Anyone interested in a practical approach to per-formance is welcome to join, regardless of their background or expertise. The sharing of diverse knowledge and perspectives is strongly encouraged.

If interested, write a short mail to martin.mueller@uni-weimar.de

Leistungsnachweis

 Performance

Zielgruppe

Die Veranstaltung steht im Rahmen der »Bauhaus.Module« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Kunst und Gestaltung sowie Medien offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum angerechnet werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement ab.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2024 , Aktuelles Semester: WiSe 2024/25

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